دسته بندی

محافظت از خوردگی با تکنولوژی VCI

خوردگی تجهیزات و وسایل فلزی یک مشکل فزاینده است و کاهش آن مستلزم بکارگیری روشهای گوناگون کنترل خوردگی می باشد. خسارات خوردگی برآورد شده در کشورهای پیشرفته صنعتی حدود 2 تا 4 درصد تولید ناخالص ملی آنها می باشد ولی برای کشورهایی نظیر ایران که معمولا از روشهای پیشگیرانه خوردگی استفاده نمی کنند، در بسیاری از موارد خسارتها و هزینه های ناشی از خوردگی در قالب خرج های تعمیراتی نهفته است و میزان خسارات خوردگی می تواند تا 5 درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد.

از آنجا که قسمت اعظم خوردگی ایجاد شده در تجهیزات غیر فعال و قطعات در هنگام انبارداری ، خوردگی اتمسفری می باشد، بنابراین برای کنترل این نوع خوردگی در تجهیزات، می توان از بازدارنده های خوردگی فاز بخار که به صورت پودر VCI خالص، مایع VCI، کاغذ های آغشته به مواد VCI ، لایه نازک پلیمری، فیلم پلاستیکی VCI، کف ، ترکیب روغن روانکار و VCI ، منتشر کننده ها و … هستند، استفاده کرد.

بازدارنده های فاز بخار به موادی گفته می شود که به دلیل دارا بودن فشار بخار بالا,  با تبخیر خود, قادرند بر روی سطوح فلزی قرار گرفته و با ایجاد اتصال پایدار با سطح فلز در شرایط معین یک لایه غیر قابل نفوذ در برابر یونهای خورنده تشکیل دهند و آنها را از خوردگی اتمسفری مصون بدارند. با استفاده از این مواد می توان تجهیزات مورد نظر را در هر درجه حرارت و رطوبتی از خوردگی اتمسفری مصون داشت . سطوحی که باید توسط این بازدارنده ها محافظت گردند باید به نحوی آب بندی شوند تا از خروج این بازدارنده ها به هوای خارج از تجهیزات جلوگیری شود و همچنین بدلیل متصاعدشدن , این مواد بر روی تمام سطوح غیر قابل دسترسی هم نشسته و عمل محافظت را انجام می دهد.

ErfanShimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *